wtorek, 26 kwietnia 2016

Autor posta: Jewish Committee TAGI: | 13:19 Brak komentarzy
Autorami sprawozdania z wycieczki są wolontariusze Przemek Grobecki.

W ładny słoneczny poranek 4 kwietnia w ramach projektu Mezuza. Pan Adam Bartosz zabrała nas wolontariuszy Fundacji AntySchematy 2 na wycieczkę edukacyjną Szlakiem Sprawiedliwych odwiedziliśmy miasta, które znajdują się w Małopolsce i na Podkarpaciu (Tuchów, Bobowa, Gorlice Las Warzycki, Brzostek). Podążaliśmy tzw. szlakiem sprawiedliwych poznaliśmy historię chasydów z terenów dawnej Galicji. Podczas wycieczki mieliśmy okazję zobaczyć kilka obiektów powiązanych z tradycją i kulturą żydowską. Była to szansa aby zobaczyć od środka synagogę czy ohel. Wycieczką kierował Pan Adam Bartosz, który przybliżył historię Żydów z XIX XX wieku. Odwiedziliśmy groby Sprawiedliwych wśród Narodów Świata.

Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy podczas wycieczki: "Szlakiem Sprawiedliwych", był cmentarz w Tuchowie. Tam też został nam pokazany grób pani Marii Dzik. Była to kobieta, która podczas trwania II wojny światowej, schroniła pod swoim dachem żydówkę małą dziewczynkę którą wychowała jak własne dziecko . Dlatego też pani Maria Dzik otrzymała odznaczenie "Sprawiedliwy wśród narodów świata". Oprócz niej takim samym wyróżnieniem zostało odznaczonych jeszcze ok. 6 000 Polaków. Aby zdobyć taki tytuł, każdy z nich (również pani Maria) musiał uratować życie rodzinie lub pojedynczej osobie pochodzenia żydowskiego, a tym samym narażony był na utratę swojego. Ważne jest również to, że osobę, która ma otrzymać te order musi zgłosić "ocalony" lub ktoś z jego bliskiego otoczenia, który wiedział o tym. Wracając jednak do nagrobku pani Marii Dzik, to znajdują się tam dwa charakterystyczne znaki. Jest to krzyż chrześcijański oraz żydowska menora. Te dwa symbole zostały umieszczone na życzenie przybranej córki, którą uratowała Pani Maria, o czym świadczy również dedykacja. Podczas wizyty na cmentarzu w Tuchowie dowiedzieliśmy się również o historii Żydów w Polsce, czyli kiedy przybyli do naszego kraju i jakie miasta i tereny zamieszkiwali.

Po wysłuchaniu Pana Adama Bartosza wraz z opiekunem udaliśmy się w dalszą podróż do Bobowej. W tutejszym miasteczku największą atrakcją turystyczną jest Bóżnica o której było głośno w 2013 r. Powodem była piękna inscenizacja ślubu córki cadyka którą wykonał Teatr Tarnowski. Wysłuchaliśmy wykładu wygłoszonego przez Pana Adama Bartosza dotyczącego tamtejszej Bóżnicy. Poznaliśmy architekturę wnętrza oraz obrzędy jakie się tam odbywają. Na pierwszym piętrze mogliśmy przez okna ujrzeć pomieszczenie gdzie modliły się kobiety – babiniec. W korytarzu prowadzącym do głównego wejścia świątyni zostały umieszczone portrety ostatnich Cadyków Bobowskich . Po dokładnym obejrzeniu i wysłuchaniu krótkich opowieści na temat Cadyków. Następnie udaliśmy się na rynek w Bobowej, aby zobaczyć pomnik kobiety która tworzy koronkę.

Kolejnym przystankiem naszej wycieczki była malownicza miejscowość Łyżna-Pustki, a dokładnie umiejscowiony tam cmentarz wojenny. Jest to największy a zarazem według niektórych uważany za najpiękniejszy cmentarz Galicji Zachodniej. Zostali na nim pochowani żołnierze różnych narodowości między innymi Polacy. Warto również nadmienić, że swój urok cmentarz zawdzięcza architektowi Janowi Szczepkowskiemu, który jego ułożenie i zamysł artystyczny zaplanował wyjątkowo profesjonalnie i majestatycznie. Na szczycie góruje przepiękna kaplica projektu Dusana Jurkovica. Nie jest ona jednak pierwowzorem ponieważ oryginalna spłonęła w 1985 roku. Wszystkim wolontariuszom bardzo podobało sie zarówno wchodzenie jak i schodzenie z górki na której położony był obiekt. Mogliśmy po wdychać trochę świeżego górskiego powietrza jak i poczuć ten przysłowiowy wiatr we włosach. W trakcie drogi umiejscowiły sie punkty widokowe na których bardzo chętnie robiliśmy sobie przystanki. Krajobraz Łyżnicki jest przepiękny i zapierający dech w piersiach a każdy kto jakimś przypadkiem przejeżdżałby przez tę krainę powinien zatrzymać sie choć na chwilę by podziwiać ten cud natury. Gdy już stwierdziliśmy, że głowy naszych artystycznych dusz zostały zaspokojone, wyruszyliśmy z powrotem w dalszą drogę pod przewodnictwem Adama Bartosza.

Po drodze do Kołaczyc wstąpiliśmy na cmentarz żydowski w Gorlicach gdzie odwiedziliśmy nowo wybudowany Ochel gdzie pochowani są Gorliccy Cadycy z rodu Halberstramów. Podczas pobytu w tym obiekcie dowiedzieliśmy się różnych ciekawych rzeczy.

Nareszcie dotarliśmy do Kołaczyc. Po niezbyt długim, ale też niemniej wyczerpującym spacerze po stromym zalesionym terenie dotarliśmy do pomnika upamiętniającego 260 osób które w 1942r. zostały wysiedlone ze swoich domów, przewiezione do lasu i rozstrzelane. Pochowano tam kobiety, mężczyzn i dzieci z okolicznych wiosek. Mogiła jest przykryta kamienną płytą na której widnieje napis: „Tu spoczywają szczątki około 260 osób z Kołaczyc, zamordowanych 12 sierpnia 1942 roku przez hitlerowskich zbirów". Płyta ta jest otoczona czarnym metalowym ogrodzeniem z luką, w która wypełniona jest czarną kamienną płytą z wyrytym siedmioramiennym świecznikiem, menorą. Wokół grobu wyłożona jest kostka.
Ostatnim punktem naszej wycieczki było miasto Brzostek gdzie zwiedziliśmy odnowiony cmentarz żydowski a także cmentarz katolicki.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Pilźnie w Muzeum lalek gdzie zwiedziliśmy wystawę stałą następnie w gospodzie u wiedzmy zjedliśmy smaczne pierogi.

Zmęczeni lecz zadowoleni naładowani cennymi wiadomościami wróciliśmy do swych domów. Dziękujemy Panu Adamowi Bartoszowi za zorganizowanie wspaniałej wyprawy Szlakiem Sprawiedliwych podczas tej wycieczki nabyliśmy cenne wiadomości które poszerzą naszą wiedzę na temat kultury tradycji i życia codziennego w religii judaistycznej.